Bij Lek en Linge in Culemborg staat er een spannend evenement op het programma: de deelname aan de regionale finale van de First Lego League. Voor een team dat bestaat uit zeven meiden en Ć©Ć©n jongen belooft dit een unieke ervaring te worden. Onder begeleiding van docent Hasna Bencheikh, die haar interesse voor de wereld van geprogrammeerde Lego heeft ontdekt, gaan de leerlingen aan de slag met creatieve en technische uitdagingen. Dit educatieve project vormt een uitstekende introductie tot de dynamische wereld van de informatietechnologie.
- š Lek en Linge uit Culemborg neemt deel aan de regionale finale van de First Lego League.
- š©āš« Docent Hasna Bencheikh leidt voor het eerst het project dat met programmeerbare Lego werkt.
- šØāš©āš§āš¦ Het team bestaat uit zeven meiden en Ć©Ć©n jongen, met enthousiasme voor de uitdaging.
- š¤ Leerlingen moeten een robot ontwikkelen om specifieke ‘missies’ uit te voeren.
- š Het project is onderdeel van het vak Informatietechnologie, dat programmeer- en bouwvaardigheden bevordert.
- š Vergeet niet te kijken naar de creativiteit en het plezier in de competitie!
Een Spannend Avontuur voor Leerlingen van Lek en Linge
In de voorbereidingen voor de aankomende regionale finale van de First Lego League, werkt een gemengd team van zeven meisjes en een jongen uit Culemborg ijverig aan hun uiteenlopende projecten. Deze regionale finale zal plaatsvinden in februari, een evenement waar zowel de deelnemers als de begeleiders naar uitkijken. Dit jaar draait het om het thema ‘Cargo Connect’, waar creatief bouwen en nauwkeurig programmeren centraal staan.
De Wereld van Lego als Nieuw Fenomeen
Voor docent Hasna Bencheikh, die lesgeeft op de vmbo-locatie van Lek en Linge, is de wereld van Lego een relatief nieuw terrein. “Ik ben niet met Lego opgegroeid,” legt ze uit. Toch heeft zij de taak op zich genomen om het project te begeleiden nadat het door collega Ronald Mulder aan haar werd overgedragen. Met haar achtergrond in informatietechnologie beschouwt Bencheikh dit als een kans om leerlingen hun technische vaardigheden te laten ontdekken en ontwikkelen.
De Cruciale Rol van Informatietechnologie
Het vak informatietechnologie, dat enkele jaren geleden door Ronald Mulder is ontwikkeld, dient als fundering voor veel van de projecten die bij Lek en Linge worden uitgevoerd. Elk jaar worden leerlingen aangemoedigd om te leren programmeren en zich te verdiepen in andere IT-vaardigheden zoals fotoās bewerken en website-ontwikkeling. Voor de leerlingen die verder gaan met programmeren, komen Lego Mindstorms, Microbit en Arduino als aanvullende hulpmiddelen in beeld, wat hen in staat stelt verder te duiken in de digitale wereld.
Lees meer over hoe Lek en Linge Lego inzet in het onderwijs: Lek en Linge zet Lego in als opstapje naar IT-carriĆØre.
Het Team voor de First Lego League
Het team dat namens de school deelneemt aan de internationale scholierenwedstrijd, wordt zorgvuldig samengesteld. Hasna Bencheikh heeft het enthousiasme van leerlingen gezien, hetgeen heeft geleid tot de vorming van een team dat divers en gemotiveerd is. Het thema van de competitie dit jaar, ‘Cargo Connect’, biedt de leerlingen de opdracht om een robot te ontwikkelen die verschillende opdrachten kan uitvoeren – een perfecte combinatie van bouwkundig talent en programmeervaardigheden.
Meer informatie over de competitie: Lek en Linge klaar voor Lego League.
Groei en Ontwikkeling door Deelname
Het proces van deelnemen aan de First Lego League behelst meer dan enkel deelname aan een wedstrijd. Het is een leerzame ervaring waarin leerlingen in korte tijd hun kennis vergroten en zich persoonlijk ontwikkelen. Deze reis brengt technische vaardigheden, creativiteit en teamwork samen, wat de leerlingen niet alleen academisch maar ook op persoonlijk vlak verrijkt.
Vergelijkbare projecten en het succes van Nederlandse scholieren zijn te vinden bij: LEGO League: Nederlandse scholieren ontdekken hun technisch talent.
Toekomstige Vooruitzichten voor Bencheikh en Haar Team
Hasna Bencheikh is vastberaden in haar nieuwe rol en kijkt ernaar uit om de leerlingen nog verder te zien groeien. Ze heeft al nieuwe ideeƫn in gedachten voor de volgende editie van de competitie. Maar eerst is haar doel om dit jaar met haar team in Culemborg te pieken en een mooi resultaat neer te zetten in de landelijke krachtmeting.
Vind meer informatie over aankomende evenementen: Lego League 2022 – lekenlinge.nl.
De Wereldwijde Impact van de Lego League
De FIRST Lego League Challenge is een wereldwijd fenomeen dat kinderen van 9 tot 15 jaar de mogelijkheid biedt om hun technisch talent en innovatieve vaardigheden te ontdekken. Hierdoor krijgen jongeren een platform om zich te ontwikkelen, samen te werken en te innoveren in een veilige en uitdagende omgeving.
Meer details over de FIRST LEGO League Challenge zijn te vinden op Tech Geldeland.
Veelgestelde Vragen over Lek en Linge en de Lego League Competitie
Wat is de Lego League Competitie?
De Lego League Competitie, officieel bekend als de First Lego League, is een internationale scholierenwedstrijd waarin teams worden uitgedaagd om robots te ontwikkelen en te programmeren om verschillende opdrachten uit te voeren.
Welke school neemt deel namens Culemborg?
De openbare regionale schoolgemeenschap Lek en Linge uit Culemborg neemt deel aan de competitie.
Hoe is het team van Lek en Linge samengesteld?
Het team bestaat uit zeven meiden en Ć©Ć©n jongen.
Wat is het thema van de competitie dit jaar?
Dit jaar is het thema van de competitie ‘Cargo Connect’.
Met welk type Lego wordt gewerkt in de lessen?
Leerlingen werken met technische Lego, waarbij ze starten met Lego Mindstorms en mogelijk doorgaan naar Microbit en Arduino.
Hoe helpt deelname aan de Lego League in de IT-carriĆØre van leerlingen?
Deelname aan de Lego League biedt leerlingen praktische ervaring in het programmeren en bouwen, wat hen een uitstekende basis geeft voor diverse IT-carriĆØres.
Wie leidt het Lego-project bij Lek en Linge?
Docent Hasna Bencheikh leidt het project dit schooljaar als begeleider en mentor van het team.
Wat leert informatietechnologie op Lek en Linge de leerlingen?
Het vak informatietechnologie leert de leerlingen de basis van programmeren en stimuleert hen om verschillende IT-mogelijkheden te verkennen, zoals fotobewerking, websitebouw of het maken van stop-motionfilms.
Hoe wordt het werken met Lego geĆÆntegreerd in de lessen?
Het werken met Lego is volledig geĆÆntegreerd in de informatietechnologie-lessen. Hierbij worden praktische projecten gebruikt waarbij leerlingen technische kennis toepassen.
Wat is het belangrijkste doel van deelname aan de Lego League volgens docent Bencheikh?
Het belangrijkste doel is dat leerlingen veel leren, plezier hebben en samenwerken aan uitdagende opdrachten.